Moim Okiem: Najlepsze Eurowizyjne loga i slogany

Jesteśmy świeżo po ogłoszeniu hasła oraz motywu graficznego który będzie towarzyszył Eurowizji przez najbliższe pół roku. Przyjrzyjmy się zatem ich atrakcyjności na tle ich poprzedników!

Istnieje spore prawdopodobieństwo, że z biegiem lektury wielu z was skupi swoją uwagę na zastosowanym przeze mnie przedziale czasowym zamykającym listę na ostatnich siedemnastu latach. Nie jest to w żadnym wypadku wynikiem mojego lenistwa ani chęci ograniczenia bardzo szerokiej listy materiału badawczego. Najzwyczajniej w świecie koncepcja profesjonalnie spersonalizowanego do miasta gospodarza sloganu oraz loga ma zdecydowanie krótszą historię niż może się wydawać! Hasło przewodnie, dobierane przez organizatorów konkursu zadebiutowało na Eurowizji piętnaście lat temu w Tallinie. Z biegiem czasu stało się ono tradycją, z której zrezygnowano jedynie w 2009 roku w ramach 54. edycji konkursu organizowanej w Moskwie. Inaczej sprawa miała się z logotypem, który co do zasady pojawiał się już od pierwszej edycji tego wydarzenia i organizatorzy mieli niezachwianą swobodę w jego doborze. Spora rewolucja w tym wątku przyszła z edycją organizowaną w Stambule, gdzie przedstawiono zatwierdzony przez Europejską Unię Nadawców koncept. Takie działanie miało zapewnić wizualną spójność następujących po sobie konkursów i wzmocnić identyfikację fanów z samym wydarzeniem. Z tego też powodu od 2004 roku obserwujemy projekty graficzne, w których obowiązkowo musi pojawić się logotyp Eurowizji cechujący się flagą państwa organizatora zapełniającą serduszko. Co ciekawe ten pierwszy projekt przetrwał 10 lat. W Wiedniu poznaliśmy jego odświeżoną wersję, która jest zdecydowanie bardziej schludna i nowoczesna od swojej poprzedniczki.

Porównanie zmian w oficjalnym logotypie / fot. oficjalna strona Eurowizji

Mając na uwadze podane informacje, postanowiłem wyselekcjonować swoją ulubioną piątkę projektów wizualnych przygotowanych z myślą o Eurowizji. Lista prezentuje się w następujący sposób:

5. Świętujmy Różnorodność (Kijów 2017)

Choć wiele osób złośliwie wskazywało palcami na prowadzących tegorocznego show (trzech mężczyzn, o białym kolorze skóry) jako ostateczny dowód tego, że slogan Celebrate Diversity nie specjalnie wcielono w życie – to na temat jego obecności w praktyce mam zupełnie inne zdanie. Organizatorzy 62. edycji Konkursu postawili na hasło celnie wpasowujące się w muzyczną oraz etniczną różnorodność obecnych w stolicy Ukrainy artystów. Bardzo dobrze wypadł też logotyp, który zręcznie łączył ludowe elementy (tożsame dla rodowodu tamtejszej kultury) z ładną dla oka i nowoczesną formą. Szczególnie imponująco wyglądało to w kontekście Eurowizyjnej sceny, w której nie zabrakło korali mieniących się w kolorach poszczególnych państw.

4. Jesteśmy Jednością (Malmö 2013)

W prostocie tkwi piękno i tej idei oddali się Szwedzi cztery lata temu. Przepiękne kolorowe motyle (mające symbolizować założenie, że małe rzeczy mogą stworzyć coś ogromnego oraz widowiskowego) pomysłowo wkomponowane w melodyjne efekty przejścia, pocztówki oraz belki widoczne w relacji telewizyjnej, niebywale cieszyły moje oko. Co więcej, bardzo dobrze współgrały z minimalistyczną sceną w Malmö oraz krótkim i łatwym do zapamiętania hasłem We Are One. Znakomicie wykonany projekt!

3. Poczuj Bicie Swojego Serca (Düsseldorf  2011)

Niemcy wykonali kawał solidnej roboty, dobierając slogan oraz hasło 56. edycji konkursu. Projekt grafiki oraz scenografii w wykonaniu Turquoise’a Brandinga, był jednym z najcharakterystyczniejszych pomysłów w XXI wieku, stawiając w centrum bicie serca. Odgłos tego procesu przed rozpoczęciem każdego z występów na Espirit Arena był na swój sposób magiczny i do dzisiaj uważam go za wyróżniający się na tle pomysłów prezentowanych w kolejnych edycjach konkursu. Samo hasło w żaden sposób nie zaskakiwało i w komplecie z resztą elementów brandingu sprawdziło się świetnie.

2. Wszyscy Na Pokład (Lizbona 2018)

Mimo tego, że nie wiemy jeszcze jak będzie wyglądała zarówno scena, jak i design efektów widocznych w relacjach z obydwu półfinałów oraz finału – jestem szczerym entuzjastą pokazanego loga oraz sloganu. W pełni kupuje oceaniczny charakter projektu graficznego, który za jednym zamachem stawia na bogactwo naturalne (jakim bez wątpienia dysponuje Portugalia), jak i wkupuje się w aktualne trendy ekologiczne. Jeszcze lepiej prezentuje się hasło, które ma zadatki na bycie fenomenalnym sloganem jednoczącym wszystkich 42 uczestników konkursu. Co więcej, jest wyjątkowo świeże, lekkie i maksymalnie nie formalne – dzięki czemu Eurowizja zyska zdecydowanie na luzie.

1. Spotkajmy się (Sztokholm 2016)

Slogan Come Together miał być hasłem do jednoczenia się Europy za pomocą muzyki. Logo przypominające dmuchawiec miało symbolizować pokonywanie wszelkich barier, które oddzielają od siebie ludzi. Zadanie moim zdaniem zostało wykonane, a wirtuozja kreatorów graficznej części brandingu stała na równie wysokim poziomie co scena oraz zaserwowane na niej show w trakcie Eurowizji. Szwedzi to bez wątpienia prawdziwi specjaliści w wątku tak bliskiej im Eurowizji!

A slogany i loga z jakich lat, wy uważacie za najlepsze? Dzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!